Cisco Unified Communications Solution Reference Network Design (SRND) Nov. 6, 2009
CHAPTER 1
1-1 Introduction
1-2 Overview of Cisco Unified Communications
1-3 .
1-4 Cisco IP Network Infrastructure, QoS, Call Processing Agent
1-5 Communication Endpoints
1-6 Presence
1-7 Conferencing, Messaging, and Collaboration Capabilities
1-8 Applicasions
1-9 Security
1-10Network Management
1-1 Introduction
Cisco Communications 시스템은 data, voice, video 를 single 네트워크 환경에 적절하게 적용할 수 있도록 만들어 졌다.
1. IP telephony – IP규격을 따르며 Call processing agent, IP phones, voice messaging systems, video devices 기타 applications 들이 포함된다.
2. Customer Contact center – 콜센터
3. Video telephony – Cisco Unified Video Advantage
4. Rich-media conferencing – Meeting Place(express)
5. Mobility – 무선 및 휴대기기와의 연동을 통해 생산성을 향상 시킨다.
6. Telepresence
7. Third-party applications
1-2 Overview of Cisco Unified Communications
1-3 Cisco IP Network Infrastructure
네트워크 구조에는 PSTN 게이트웨이, 아날로그폰지원, DSP farm 을 포함한다. 여러가지 종류의 client 를 지원한다.
1-4 QoS
Packet loss , delay, jitter 등을 막기위해 쓰인다. Traffic classification, queuing, traffic shaping, cRTP, TCP header compression 등의 기술이 쓰여진다.
• Traffic marking
• Enhanced queuing services
• Link fragmentation and interleaving (LFI)
• Compressed RTP (cRTP)
• Low-latency queuing (LLQ)
• Link efficiency
• Traffic shaping
• Call admission control (bandwidth allocation)
1-5 Call processing Agent
A. Single-site call processing
i. 각각의 site 또는 캠퍼스에 CM 또는 Cluster 배치한다. 따라서 WAN 구간으로 traffic 이 발생하지 않는다.
B. Multisite WAN model with centralized call processing
i. 메인 캠퍼스에 Cluster 가 존재하며 지점에서는 IP WAN 을 통해 통신하다. IP WAN 이 down 될 시 remote sites 는 SRST 를 동작시킨다.
C. Multisite WAN model with distributed call processing
i. 각 site 는 call processing 을 위해 자신의 CM cluster 를 가진다. 통신은 IP WAN 을 통해 하게 된다.
D. Clustering over the IP WAN
i. Single cluster 가 여러 개의 site 를 통해 연결되어 있다. (QoS 필수)
1-6 Communication Endpoint
Desk phone, soft phone 등을 말한다.
1-7 Presence
1-8 Conferencing, Messaging, and Collaboration Capabilities
1-9 Applications
A. IP Phone services
i. XML service 를 통해 Desk phone 에 내장되어 있는 브라우져를 이용하여 여러가지 서비스를 제공할 수 있다.
B. Extension Mobility
i. EM 이 적용되어 있는 User 가 Cisco IP phone 에 Login 하여 device profile, line number, speed dials, service links,와 user 속성 등을 적용시킨다. 인증된 user 에 한하여 자동적으로 적용된다. 본App 의 장점은 실제 장소와 관계없이 제공된 phone 이 EM 을 지원한다면 Cluster 내에서 자기 자신의 extension number 를 사용할 수 있다는 것이다.
C. Cisco Unified Communications Manager Assistant
i. 인입콜에 대해 하나 또는 그 이상의 Manager 를 대신하여 제어 가능
D. Attendant Console
i. 중계대
E. WebDialer
i. HTTP 또는 SOAP 를 통해 clicktodial 을 사용 할 수 있게하는 App.
Mobility
a. Mobile Connect
i. CM user 가 하나의 회사 전화번호를 가지고 휴대폰과 IP deskphone 을 동시에 울리게 한다.
b. Mid-call feature
i. Mobile phone 에서 hold, resume, transfer, conferencing directed call park 등 기능을 구현
c. Single Enterprise Voicemail Box
i. User 의 mobile phone 을 기업의 voicemail system 을 사용하도록하여 하나의 음성사서함을 사용
d. Mobile Voice Access and Enterprise Feature Access with two-stage dialing
i. DIJA 휴대폰으로 회사에 전화를 걸어 인증을 거친 후 다시 외부로 전화를 건다. 이때 caller ID 는 회사 번호로 표시.
1-10 Security
1-11 Network Management
a. Cisco Unified Provisioning Manager (Unified PM) - Manages provisioning of initial deployments and ongoing operational activation for IP communications services.
b. Cisco Unified Operations Manager (Unified OM) — Provides comprehensive monitoring with proactive and reactive diagnostics for the entire Cisco Unified Communications System.
c. Cisco Unified Service Monitor (Unified SM) — Provides a reliable method of monitoring and evaluating voice quality in Cisco Unified Communications systems.
d. Cisco Unified Service Statistics Manager (Unified SSM) — Provides advanced statistics analysis and reporting capabilities for Cisco Unified Communications deployments.
e. Cisco Monitor Manager (MM) — Can be deployed in small or medium business (SMB) locations with 5 to 250 users to actively monitor key device parameters in Cisco Unified Communications systems.
f. Cisco Monitor Director (MD) — Works in conjunction with Cisco Monitor Manager (MM) for support of active voice and data network management in SMB sites at managed service-provider locations.
g. Cisco netManager — Provides managing, monitoring, and diagnostic functionality for Cisco Unified Communication systems in the SMB environment.
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