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Cisco/연재

Cisco UC SRND #1 Intro

 Cisco Unified Communications Solution Reference Network Design (SRND) Nov. 6, 2009

 

CHAPTER 1

1-1   Introduction

1-2   Overview of Cisco Unified Communications

1-3   .

1-4   Cisco IP Network Infrastructure, QoS, Call Processing Agent

1-5   Communication Endpoints

1-6   Presence

1-7   Conferencing, Messaging, and Collaboration Capabilities

1-8   Applicasions

1-9   Security

1-10Network Management

  

 

1-1         Introduction

Cisco Communications 시스템은 data, voice, video  single 네트워크 환경에 적절하게 적용할 수 있도록 만들어 졌다.

1.     IP telephony – IP규격을 따르며 Call processing agent, IP phones, voice messaging systems, video devices 기타 applications 들이 포함된다.

2.     Customer Contact center – 콜센터

3.     Video telephony – Cisco Unified Video Advantage

4.     Rich-media conferencing – Meeting Place(express)

5.     Mobility – 무선 및 휴대기기와의 연동을 통해 생산성을 향상 시킨다.

6.     Telepresence

7.     Third-party applications

 

1-2         Overview of Cisco Unified Communications

 

 

1-3         Cisco IP Network Infrastructure

네트워크 구조에는 PSTN 게이트웨이아날로그폰지원, DSP farm 을 포함한다여러가지 종류의 client 를 지원한다.

1-4         QoS

Packet loss , delay, jitter 등을 막기위해 쓰인다. Traffic classification, queuing, traffic shaping, cRTP, TCP header compression 등의 기술이 쓰여진다.

 Traffic marking

 Enhanced queuing services

 Link fragmentation and interleaving (LFI)

 Compressed RTP (cRTP)

 Low-latency queuing (LLQ)

 Link efficiency

 Traffic shaping

 Call admission control (bandwidth allocation)

1-5         Call processing Agent

A.     Single-site call processing

                         i.         각각의 site 또는 캠퍼스에 CM 또는 Cluster 배치한다따라서 WAN 구간으로 traffic 이 발생하지 않는다.

B.     Multisite WAN model with centralized call processing

                         i.         메인 캠퍼스에 Cluster 가 존재하며 지점에서는 IP WAN 을 통해 통신하다. IP WAN 이 down 될 시 remote sites  SRST 를 동작시킨다.

C.     Multisite WAN model with distributed call processing

                         i.          site 는 call processing 을 위해 자신의 CM cluster 를 가진다통신은 IP WAN 을 통해 하게 된다.

D.     Clustering over the IP WAN

                         i.         Single cluster 가 여러 개의 site 를 통해 연결되어 있다. (QoS 필수)

1-6         Communication Endpoint

Desk phone, soft phone 등을 말한다.

1-7         Presence

1-8         Conferencing, Messaging, and Collaboration Capabilities

1-9         Applications

A.    IP Phone services

                                i.         XML service 를 통해 Desk phone 에 내장되어 있는 브라우져를 이용하여 여러가지 서비스를 제공할 수 있다.

B.    Extension Mobility

                                i.         EM 이 적용되어 있는 User  Cisco IP phone  Login 하여 device profile, line number, speed dials, service links, user 속성 등을 적용시킨다인증된 user 에 한하여 자동적으로 적용된다App 의 장점은 실제 장소와 관계없이 제공된 phone  EM 을 지원한다면 Cluster 내에서 자기 자신의 extension number 를 사용할 수 있다는 것이다.

C.    Cisco Unified Communications Manager Assistant

                                i.         인입콜에 대해 하나 또는 그 이상의 Manager 를 대신하여 제어 가능

D.    Attendant Console

                                i.         중계대

E.    WebDialer

                                i.         HTTP 또는 SOAP 를 통해 clicktodial 을 사용 할 수 있게하는 App.

 

Mobility

a.    Mobile Connect

                                  i.         CM user 가 하나의 회사 전화번호를 가지고 휴대폰과 IP deskphone 을 동시에 울리게 한다.

b.    Mid-call feature

                                  i.         Mobile phone 에서 hold, resume, transfer, conferencing directed call park 등 기능을 구현

c.    Single Enterprise Voicemail Box

                                  i.         User  mobile phone 을 기업의 voicemail system 을 사용하도록하여 하나의 음성사서함을 사용

d.    Mobile Voice Access and Enterprise Feature Access with two-stage dialing

                                  i.         DIJA 휴대폰으로 회사에 전화를 걸어 인증을 거친 후 다시 외부로 전화를 건다이때 caller ID 는 회사 번호로 표시.

1-10       Security

1-11       Network Management

a.    Cisco Unified Provisioning Manager (Unified PM) - Manages provisioning of initial deployments and ongoing operational activation for IP communications services.

b.    Cisco Unified Operations Manager (Unified OM) — Provides comprehensive monitoring with proactive and reactive diagnostics for the entire Cisco Unified Communications System.

c.    Cisco Unified Service Monitor (Unified SM) — Provides a reliable method of monitoring and evaluating voice quality in Cisco Unified Communications systems.

d.    Cisco Unified Service Statistics Manager (Unified SSM) — Provides advanced statistics analysis and reporting capabilities for Cisco Unified Communications deployments.

e.    Cisco Monitor Manager (MM) — Can be deployed in small or medium business (SMB) locations with 5 to 250 users to actively monitor key device parameters in Cisco Unified Communications systems.

f.      Cisco Monitor Director (MD) — Works in conjunction with Cisco Monitor Manager (MM) for support of active voice and data network management in SMB sites at managed service-provider locations.

g.    Cisco netManager — Provides managing, monitoring, and diagnostic functionality for Cisco Unified Communication systems in the SMB environment.